sani pass - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van linda klomp - WaarBenJij.nu sani pass - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van linda klomp - WaarBenJij.nu

sani pass

Blijf op de hoogte en volg linda

30 September 2019 | Zuid-Afrika, Sani Pass

Maandag 30 september Vanmorgen gingen we na het ontbijt naar Himeville vlak bij Sani pass het begin van de drankenbergen. In het begin was het nog droog maar al gauw begon het te miezeren. Jammer want we gingen de bergen in en met regen heb je dan vaak mist en geen tot weinig uitzicht. We kwamen een dorp tegen van het Basotho volk het dorpshoofd was niet in de mogelijkheid om ons welkom te heten wel werden we met een Mamokhorong is een soort viool muzikaal ontvangen daarna mochten we in een van de huisjes kijken uit de jaren 1600 werd vaak een vuur gemaakt op de grond en slapen deed men op een koeien vel john werd aangekleed als dorpshoofd daarna gingen we naar de medicijnman en waarzegger ik moest op mijn knieën gaan zitten en kreeg twee handen gevuld met botjes schelpjes etc. daar moest ik drie maal op blazen en op de grond laten rollen daarna werd het uitgelezen nu niet want was als demonstratie de medicijnman keek me wel even indringend aan toen draaide hij zijn hoofd af hij zal wel gezien hebben hopeloos geval haha. Het dorps hoofd mag meerdere vrouwen hebben wij mochten in de keuken komen bij zijn eerste vrouw ook ik werd aangekleed met de kleding van Basothovrouw de vrouw maakte een soort meel van mais, zout en suiker de mais werd gekookt gedroogd en dan vermalen op een steen met een steen met suiker en zout smaakte lekker hoor. Ook maakte zij muziek op een soort mondfluitje Toen kwamen we in modernere huisjes uit 1800 toen kregen ze een fornuis en meer keuken spullen wat kastjes en een bed. Er werd ook muziek gemaakt op trommel en harmonica.

Was een leuke rondleiding daarna zijn we verder gegaan door de bergen helaas was er veel regen en mist waardoor het uitzicht weinig was we kwamen nog een paar plaatjes tegen dus kochten koffie en een broodje en gooide de tank vol kochten ook nog een flesje afther shave (old spice) haha ook een stekkertje om de muziek van mijn telefoon af te spelen in de auto want de radio die er in zat had weinig bereik en de antenne was kapot. Verder reden we over onverharde weg was een aardige modder poel. Leek wel een rally maar john vond et wel leuk de wielen draaide door en soms slippen en driften. En ja als je 60 km mag rijden dan moet je dat ook rijden haha.

We kwamen heelhuids aan bij het Sani Pass resort lekker bakkie gedronken en dachten in Himeville te gaan eten was maar een hoofdstraat en niet echt een super restaurant gevonden dus toch maar terug naar het hotel daar lekker samen in bad een biertje en wijntje gedronken. Daarna gegeten en film gekeken morgen gaan we op stap hopelijk met beter zicht door de draken bergen.