Sani Pass 2 - Reisverslag uit Himeville, Zuid-Afrika van linda klomp - WaarBenJij.nu Sani Pass 2 - Reisverslag uit Himeville, Zuid-Afrika van linda klomp - WaarBenJij.nu

Sani Pass 2

Blijf op de hoogte en volg linda

01 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Himeville

vanmorgen werden we na het ontbijt op gehaald luxe tijd 9.30 uur met een groepje van twee duitsers, twee zuid afrikanen en vier Nederlanders waaronder wij gingen we met een 4x4 de Sani pass rijden naar een hoogt van 2874 meter. Lesotho, letterlijk "het dak van Zuid Afrika" het piepkleine landje telt z'n 2,3 miljoen inwoners de hoofdstad is Maseru en de inwoners zijn Basotho's ze spreken Sesotho en engels, Het is een kronkelige weg met de nodige hobbels en bobbels af en toe werd je letterlijk door elkaar geschud.

Dan bereik je de grensovergang naar het Koninklijk Lesotho vaak ligt de berg pas in de wolken maar waneer die optrekken heb je een waanzinnig uitzicht op de pieken van de Drakensbergen. De Sani Pass verbindt de stadjes Himeville en Mokhotlong ovver een afstand van 93 km en je stijgt zo'n 600 meter. De bergketen heet Maloti. Een van de bergen heet ook de twaalf apostelen. Boven aan gekomen kennis gemaakt met Lesotho mensen hun bestaan ze verbouwen veel dingen zelf eten veel groenten en granen en af en toe vlees ze leven van de opbrengt van het mohair wol angora wol. 68% leeft nog onder de armoede grens.

Nog een klein souveniertje gekocht en gekeken naar het dansje wat e deden kwamen ook nog een hout sprokkelaar tegen die kon eigenlijk ook wel eens een goed bad gebruiken heel indrukwekkend om dit te zien. Toen we terug in het hotel waren hadden we nog een massage geboekt eerlijk maar wel heel tegenstrijdig als je net zulke arme mensen heb ontmoet.Morgen richting Durban.